Manfred Walser befasst sich mit der abnehmenden Tarifbindung in Deutschland, die zu wesentlichen Teilen aus der sinkenden Bereitschaft von Arbeitgebern zur Mitgliedschaft in Arbeitgeberverbänden und zur Bindung an Tarifverträge resultiert. Sein Buch untersucht, wo die zentralen Faktoren in der Rechtsordnung liegen, die die Tarifbindung und die Bereitschaft zur Verbandsmitgliedschaft auf Arbeitgeberseite fördern oder schwächen, und ordnet diese sowohl juristisch wie auch rechtspolitisch ein. Der Autor greift hierzu auch auf die empirischen Befunde anderer Fachrichtungen zurück. Im Ergebnis zeig
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
"Der Verbandstarifvertrag ist in Deutschland immer noch das wichtigste Instrument zur Gestaltung der Arbeitsbedingungen, seine Bedeutung nimmt jedoch kontinuierlich ab. Der Beitrag gibt zunächst einen exemplarischen Überblick über wichtige Erosionsprozesse, denen er ausgesetzt ist, und die Rolle, die die Rechtsordnung selbst dabei spielt. Hierzu gehören die grundsätzliche Offenheit der Rechtsordnung für Gestaltungsvarianten der Tarifparteien wie OT-Mitgliedschaften in Arbeitgeberverbänden, Öffnungsklauseln oder die Tarifpluralität. Daneben sind aber auch gesetzgeberische Maßnahmen wie beispielsweise die Liberalisierung der Leiharbeit 2003 bedeutsam. Will man die Funktionsfähigkeit des Verbandstarifvertrags wieder festigen, ist eine politische Stützung durch den Gesetzgeber unbedingt notwendig. Handlungsbedarf gibt es hinsichtlich einer erleichterten Allgemeinverbindlicherklärung von Tarifverträgen sowie einer Ausdehnung des Arbeitnehmer-Entsendegesetzes. Ansätze sind darüber hinaus in einer Einschränkung des Drittpersonaleinsatzes durch Leiharbeit und Werkverträge zu finden, im Sozialrecht und gegebenenfalls auch in einem allgemeinen Mindestlohn." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Die Zahl der von einem Tarifvertrag erfassten Arbeitnehmer nimmt in Deutschland beständig ab. Ein wesentlicher Grund hierfür stellt die sinkende Bereitschaft von Arbeitgebern zur Teilnahme am Tarifsystem und der abnehmende Organisationsgrad von Arbeitgeberverbänden dar.Das Buch nimmt zunächst eine Bestandsaufnahme der Faktoren in der Rechtsordnung für diese Entwicklung vor, um daraus u.a. durch einen Vergleich mit anderen Rechtsordnungen juristische und rechtspolitische Konzepten zur Stabilisierung der Arbeitgeberbindung im Tarifsystem zu entwickeln. Es richtet sich sowohl an Wissenschaftler wie auch Praktiker im Bereich des Tarifrechts. Prof. Dr. Olaf Deinert ist Studiendekan der Juristischen Fakultät der Georg-August-Universität Göttingen und Autor zahlreicher Publikationen zum Arbeits- und Sozialrecht, Dr. Manfred Walser ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Deutsches und Internationales Arbeits- und Sozialrecht und Rechtsvergleichung der Universität Hamburg
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
The region Walgau is located in the Austrian Federal State of Vorarlberg. The 21 municipalities started a three years development programme to develop common goals and to enhance the intercommunal cooperation. The region is characterized by a dispersed structure of settlement and differences between the more agricultural oriented mountainside and the more industrialized bottom of the valley. For this one of the main goals of process is to establish a regional learning process about different requirements and living conditions. The increasing meaning of the Web 2.0 (social web) is discussed in different fields of politics and society but less in regional development activities. The Web 2.0 means the interactive part of the Internet in which users generate their own environments and issues by communicating, sharing, collecting and co-working. User analyses show that users of different social networks have an average age between 25 and 35 years and represent a generation which weekly is represented in local and regional participation processes. At a first glance it seems promising to use such platforms to enhance the group of activists and to promote the issues of a regional development process. But the experiment also can fail if the target group of such kind of web activities strongly differ from the actors interested in such processes. In this case we have to state that the instrument and the issue fall apart. In the regional development process 'Im Walgau' a regional Wiki starts in January 2010 as an important element of a public discourse on regional development issues. At the ERSA Conference the methodological design of the development process and the concept of communication including the web 2.0- application will be presented and first empirical results of internet participation can be shown.
Implementing sustainable regional development by institutionalising a structure of responsibility can be compared with originating the growth of a crystal by introducing a nucleus in a chemical solution. This is the result of a top down initiated regional Agenda 21-process in the international Lake of Constance- region. The interplay between top down and bottom up activities as a precondition of success of regional development is part of the theoretical mainstream. But how the interplay will work en detail often can be supposed as the 'black hole' of the theory. In most cases the interplay is described as a kind of public and private - partnership. The public activities are referred to as the 'top down' -part of the co-operation and the social activities are seen as the bottom up- level of the partnership. But much more than the dualism between private and public activities the principle of subsidiarity determines the regional networking as the bottom up- level has to be seen as a conglomerate of public and private activities. There are no simple explanations of how the different levels within the public administration work together. In our case the actors on a higher political level started a process of diffusion of tasks and responsibilities: 1. The International Conference of the heads of government of the Lake of Constance -Region (IBK) started the regional Agenda 21 with a preliminary survey on the adequate topics and procedures. 2. As a second step the main focus was on networking also initiated from top down. Within this first annual focus the responsible 'group of governance' of the process of sustainable regional development realised the necessity of a regional based working structure. 3. In a third step they introduced a network of responsible actors within the public administration by sponsoring the subregions with complementary resources out of the EU's INTERREG III- Programme of transborder cooperation. This kind of 'institutionalizing from top down' was authorized by the subregional heads of government. And now the growing of the crystals has started. Originally the responsibility for the new task was dedicated to the executives of the respective departement of environment in each subregion. During one year the task trickled through institutions and instances, until the responsibility met the adequate actor. The term 'adequate' in this case means a combination between institutional setting, personal qualification and commitments as well as the dominating political bias within the subregion. The paper shows the different solutions found in the thirteen subregions of the Lake of Constance -region according to the respective situation. Further on it describes the different self-images and modes of performing the tasks. Based on the results of the empirical observation personal and institutional requirements on a network of actors for sustainable regional development can be formulated.
Regional development, and crossborder cooperation in particular, needs feedbacks on the impacts of public policies. Policy evaluation is one appropriate tool. The ?hidden hypothesis'- approach is characterized by two elements: (1) an emphasis on the invisible goals of an evaluated programme or instrument and (2) a strong orientation towards processes of learning and motivation with the actors involved. (1) The formulation of political programmes tends to integrate as much different interests as possible. Such goal-setting processes simplify political agreement. But to evaluate such programmes with all their different and partly conflicting goals creates problems. The quality of an evaluation cannot be better as the quality of the evaluated goals and conflicting goals lead straight forward to conflicting results. (2) Evaluating the results of a political programme is also confronted with problems of measurement. Evaluation methodology normally distinguishes output, impact and outcome of a programme or a project. In general it is very tricky to evaluate the outcome. Thus the presented approach of evaluation works with different logic. The approach aims at enabling the actors concerned to modify and rearrange their activities. The evaluator acts as moderator and gives inputs for the necessary learning processes. This approach can be used especially in intermediate evaluations and monitoring. The case of the Swiss participation to the European INTERREG II- Programme shows a great complexity concerning political goals and concerning the cooperation in a federalistic political structure. Therefore the casestudy is a good example to demonstrate the advantages of the approach: In 1992 the Swiss population voted against joining the European Economic Market Treaty. The narrow rejection by plebiscite lead to intense discussions about the national cohesion. Afterwards the federal strategy to move the country towards an European integration has been based on a piecemeal approach and small projects of crossborder micro-integration. As an important strategic policy instrument the Swiss government decided to contribute to the INTERREG II- Programme of crossborder cooperation with own ressources of co-financing. In this situation the system of goals connected with the participation in INTERREG II is very complex: The different explicite and implicite goals can be categorized by a double dichotomy: On the one hand the tension between the goal of European integration and the goal of (Swiss) regional development. On the other hand the tension between active policy steering and re-active coordinating. Both relationsships are overlapping and influence the administrative levels between central government and the single local project. To evaluate this policy is a work of great complexity. Key words: evaluation methodology, regional crossborder development, INTERREG, Switzerland
In: Schriftenreihe ,,Ökologie und Erziehungswissenschaft der Kommission Bildung Für eine Nachhaltige Entwicklung der Deutschen Gesellschaft Für Erziehungswissenschaft (DGfE) Ser
Cover -- Informelles Lernen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Beiträge aus Theorie und Praxis -- Inhaltsverzeichnis -- Vorwort (Gerhard de Haan) -- Einleitung der Herausgeber -- Informelles Lernen und Bildung für nachhaltige Entwicklung -- Informelles Lernen. Definitionen und Forschungsansätze (Bernd Overwien) -- Quantitäten informellen Lernens (Matthias Rohs) -- Bedingungen für Vergleichsstandards einer Validierung informellen Lernens in Bildung und Beruf (Harry Neß) -- Das Konzept der nachhaltigen Entwicklung als Bezugspunkt informellen Lernens (Manfred Walser) -- Informelles Lernen im Rahmen der Agenda 21 -- Lokale Agenda 21 und informelles Lernen (Edgar Göll) -- Informelles Lernen in kommunalen Partnerschaften zwischen Nord und Süd - lokal und global? (Ulrike Devers-Kanoglu) -- Informelles Lernen und nachhaltige Regionalentwicklung am Beispiel der Bodensee Agenda 21 (Manfred Walser) -- Informelles Lernen im ökologischen Bereich -- Gestaltungskompetenz durch freiwilliges Engagement bei Greenpeace (Susanne Rodemann) -- Naturschutz als Motor informellen Lernens (Susanne Salinger) -- Informelle Umweltbildung in Urlaub und Freizeit (Lars Wohlers) -- Ganzheitlichkeit in der Umweltbildung: Interdisziplinäre Konzeptualisierung (Norbert Jung) -- Beispiele informellen Lernens in der Umweltbildung (Hans-Joachim Gericke, Jan Deicke, Veronika Luther) -- Informelles Lernen in sozialen und gesellschaftlichen Kontexten -- Informelles Lernen und Soziale Arbeit am Beispiel von Mehrgenerationenhäusern (Petra Bollweg und Thomas Coelen) -- Kompetenzerwerb Jugendlicher durch ein freiwilliges Engagement (Wiebken Düx und Erich Sass) -- Nachhaltiger Konsum als informeller Lerngegenstand im Jugendalltag (Claus J. Tully und Isabelle Krok) -- Elternschaft als Lernanlass (Alexandra Schmidt-Wenzel) -- Informelles Lernen in wirtschaftlichen Zusammenhängen
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext: